Większość naszych Rodaków przybywa do Norwegii, aby rozpocząć tu pracę i polepszyć swój byt.

Nie spodziewają się, że mogą ucierpieć podczas wypadku w pracy, tracąc tym samym źródło utrzymania oraz zdrowie.

Na szczęście norweskie prawo nie wymaga, aby za wypadek ponosił winę pracodawca lub inny pracownik. Jeśli wypadek zaistniał w związku z wykonywaną pracą, pracownikowi należą się świadczenia i odszkodowanie. W tym wypadku pracownik nie musi udowadniać winy albo zaniedbania w przestrzeganiu przepisów BHP lub zaniedbań ze strony pracodawcy.

Pracodawca jest także zobligowany do ubezpieczenia swoich pracowników, dlatego świadczenia odszkodowawcze zawsze wypłaca jego Ubezpieczyciel, a nie pracodawca ze swojej kieszeni.

 

Procedura dochodzenia odszkodowania

 

Dochodzenie odszkodowania za wypadek w pracy w Norwegii wymaga spełnienia określonych warunków. Przede wszystkim roszczeń nie składa się zaraz po zaistnieniu zdarzenia, gdyż w pierwszej kolejności muszą zostać dopełnione kwestie formalne dotyczące zgłoszenia wypadku i sporządzenia z tego zdarzenia protokołu. Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, powinien niezwłocznie powiadomić o zdarzeniu swojego pracodawcę lub bezpośredniego przełożonego.

Pracodawca ma obowiązek sporządzić raport z wypadku i poinformować o zdarzeniu inspekcję pracy. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy (HMS) regulowane są przez Arbeidsmiljøloven (norweski Kodeks Pracy), który jasno określa wymagania dotyczące środowiska pracy. Jeśli to możliwe należy także zabezpieczyć nagrania monitoringu z zapisem przebiegu wypadku oraz zebrać oświadczenia naocznych świadków wypadku.

Inspekcja pracy prowadząc w sprawie dochodzenie, potwierdza okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy, sporządzając z kontroli protokół (Arbeidstilsynet).

Jeśli wypadek był ciężkim wypadkiem lub nastąpił zgon pracownika, a także związanym ze szkodą wyrządzoną przez pojazd, na miejsce wypadku może zostać wezwana policja. Celem dochodzenia odszkodowania należy również pozyskać raport policji lub wyrok skazujący sprawcę, jeśli było prowadzenie dochodzenie przez prokuraturę i sąd.

Dopiero po dłuższym leczeniu lub niedyspozycji powypadkowej związanej z przebywaniem na zwolnieniu lekarskim, gdy pojawia się strata finansowa i majątkowa – możliwe jest rozpoczęcie procedury odszkodowawczej.

Kolejnym etapem jest dopiero udowodnienie trwałego uszczerbku na zdrowiu związanego z wypadkiem. W przypadku, gdy przewyższa on 15% możliwe jest uzyskanie odszkodowania z NAV. Jeśli uszczerbek jest mniejszy, także możliwe jest dochodzenie świadczenia z polisy ubezpieczenia pracodawcy, jakie zapewnia wszystkim pracownikom.

Jeżeli poszkodowany pracownik poniósł śmierć w wypadku przy pracy uprawnieni do odszkodowań (zwrotu kosztów) i zadośćuczynień są bliscy zmarłego.

 

Zgodnie z procedurą pracodawca powinien o wypadku poinformować także NAV – norweski urząd ubezpieczeń, potwierdzając, że wypadek miał miejsce i wskazując jego okoliczności i konsekwencje zdrowotne dla poszkodowanego pracownika.  Dzięki takiemu oficjalnemu zgłoszeniu pracownik otrzymuje możliwość korzystania z pełnego pakietu socjalnego – otrzymywania pełnopłatnego zwolnienia lekarskiego oraz bezpłatnych konsultacji medycznych.

Jeśli pracodawca nie dopełni tego obowiązku i nie poinformuje o wypadku NAV, może to zrobić pracownik osobiście lub z pomocą pełnomocnika lub reprezentującego go prawnika. Należy dopełnić tej procedury w przeciągu roku od wypadku.

 

Czas likwidacji szkody w Norwegii po wypadku przy pracy

Dochodzenie odszkodowania w Norwegii jest procesem złożonym i długotrwałym, przede wszystkim ze względu na samą długość procesu leczenia powypadkowego oraz konieczność zaistnienia szkody ekonomicznej. Niejednokrotnie następuje to dopiero po roku od wypadku, kiedy pracownik przechodzi na zasiłek przejściowy wypłacany przez AAP (Arbeidsavklaringspenger), który wynosi 66% wynagrodzenia bazowego.

Wszczęcie procedury odszkodowawczej może rozpocząć się dopiero po ponad roku od wypadku i trwać, póki stan zdrowia nie zostanie ustabilizowany lub leczenie zostanie zakończone. Dopiero wtedy możliwe jest określenie stopnia trwałego uszczerbku na zdrowiu i wskazanie, czy wynosi on 15% (uprawniający do odszkodowania z NAV) czy też jest znacznie wyższy. Jeśli pracownik nigdy nie odzyska pełni sprawności, konieczne będzie wystąpienie o rentę z tytułu niepełnosprawności czy niezdolności do pracy.

 

Dokumenty konieczne do uzyskania odszkodowania

Szczegółowe informacje dotyczące zakresu dokumentacji wymaganej do dochodzenia odszkodowania w Norwegii znajdują się w tej publikacji.

Do uzyskania odszkodowania konieczne będą:

–     protokół wypadku przy pracy (skademelding) – zawiadomienie o poniesionej szkodzie od pracodawcy

  • protokół inspekcji pracy (Arbeidstilsynet) – jeśli pracodawca dopełnił obowiązku zgłoszenia

wypadku swojego pracownika

–       decyzja NAV potwierdzająca uznanie wypadku za wypadek przy pracy

Konieczne będą także dokumenty księgowe i finansowe potwierdzające szkodę majątkową oraz dokumenty medyczne z leczenia powypadkowego potwierdzające zakres odniesionych obrażeń  i  uszczerbku na zdrowiu (menestatning)

 

Rodzaje roszczeń odszkodowawczych po wypadku przy pracy

Po wypadku przy pracy, jak wskazano wcześniej, można się starać o:

  • wyrównanie straty materialnej (odszkodowanie)– zwrot poniesionych kosztów związanych z leczeniem i samym wypadkiem oraz wyrównanie utraconych dochodów i korzyści
  • zadośćuczynienie za doznany uszczerbek na zdrowiu fizycznym i psychicznym – pokrycie szkody związanej z doznanymi obrażeniami ciała, nieodwracalnymi skutkami wypadku oraz traumą i szkodą psychiczną
  • rentę z tytułu niezdolności do pracy lub niepełnosprawności
  • pokrycie kosztów związanych z pochówkiem i wyrównanie straty majątkowej związanej z pogorszeniem sytuacji materialnej bliskiej rodziny zmarłego w wyniku wypadku przy pracy
  • pokrycie kosztów pomocy prawnej – koszty obsługi i pomocy prawnej przy dochodzeniu odszkodowania
  • pokrycie przyszłych kosztów związanych z wypadkiem – np. sprzętów rehabilitacyjnych, protez, implantów zębowych itp. kosztów, jakie pojawią się w przyszłości w związku z wypadkiem

 

Wyjazd do Polski celem dalszego leczenia

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że wyjazd z Norwegii wymaga uzyskania zgody na wyjazd wydanej przez NAV. Leczenie po wypadku może odbywać się w Polsce, z zachowaniem prawa do świadczeń powypadkowych (zasiłku chorobowego czy specjalnego zasiłku przejściowego AAP), jednak po uprzednim uzyskaniu zgody urzędu na wyjazd. Bez jej uzyskania można narazić się na wstrzymanie wypłaty lub utratę świadczeń powypadkowych.

 

Jeśli doznałeś obrażeń w wyniku wypadku w Norwegii, skontaktuj się z nami celem dokonania bezpłatnej analizy prawnej możliwości uzyskania odszkodowania oraz dodatkowych świadczeń. Bezpłatnie możesz uzyskać informację o przysługujących Ci prawach do świadczeń oraz uzyskać poradę prawną.